Keep OnTrack Blog

Wil jij alles weten over een gezonde leefstijl en vitaliteit?
Gratis inspiratietips voor als je een gezond
gewicht
wilt bereiken of beter in je vel wilt zitten.
Je leest het allemaal hieronder.

vrouw die een gezonde leefstijl en vitaliteit heeft

Leefstijl en vitaliteit, wat houdt het in?

Mijn coachtraject, gericht op leefstijl en vitaliteit, kwam geen moment te vroeg en heeft mij geholpen bij het verwerken van emoties, het leren ontspannen, te stoppen met piekeren en in het hier en NU te leven. Na een aantal hectische jaren van onrust en niet lekker in mijn vel zitten kwam ik erachter dat ik hulp nodig had. Want hoe ga je om met een scheiding, de zorg voor 2 kinderen, een verhuizing, mijn baan opzeggen, een nieuwe relatie, maar ook een ernstige ziekte? Pff… wat was dat veel om mee te dealen. Ik werd letterlijk ziek van de stress, het gepieker en niet de juiste dingen doen. Het was tijd om met mijzelf aan de slag te gaan.

Leefstijl gerelateerde ziektes

Mijn nieuwe ik was geboren en mijn opleiding integrale leefstijl- en vitaliteitscoach voltooid. Een gezonde leefstijl maakt je fit en zorgt dat je minder snel ziek wordt, maar maakt de  kans op een spoedig herstel ook een stuk groter. Dat klinkt logisch toch? Kijk naar onze maatschappij nu en de COVID-19 crisis. Uit een wetenschappelijke notitie* blijkt dat artsen en wetenschappers rapporteren dat vooral mensen met onderliggend lijden kampen met een ernstig beloop van COVID-19. In een groot deel van de gevallen is dit onderliggend lijden een (combinatie van) chronische leefstijl gerelateerde ziekte zoals obesitas, hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en type 2 diabetes. Het is dus essentieel om aan de slag te gaan met je leefstijl en vitaliteit! 

Waar moet je aan denken bij een gezonde levenwijze?

Bij een gezonde levenswijze moet je denken aan gezonde voeding, regelmatig bewegen, weinig stress en voldoende slaap. Het gaat dus om je mentale en fysieke balans. Als je dit niet op orde hebt, dan put je eigenlijk je immuunsysteem uit en kan dit immuunsysteem dus zijn werk niet doen op het moment dat je het echt nodig hebt. Dit zorgt ervoor dat je gevoeliger bent voor de griep of andere ziektes. 

6 Tips voor een gezonde leefstijl en vitaliteit

Oer-voeding

Vroeger miljoenen jaren geleden moesten we jagen en daarna konden we eten. Het eten kwam rechtstreeks uit de natuur en was onbespoten, zonder suikers, geen zuivel en bevatte veel gezonde voedingsstoffen. Tegenwoordig is onze voeding allemaal bewerkt en zijn er allemaal stoffen toegevoegd. Gezonde voedingsstoffen zijn verloren gegaan en er zitten een stuk minder vitaminen en mineralen in dan toentertijd. Het is beter om gezondere voeding te nemen. Daarmee bedoel ik dus geen pakjes en zakjes, zodat je zo min mogelijk giftige stoffen binnenkrijgt. OERvoeding zal helpen om je vitaler en fitter te voelen, omdat je anders essentiële stoffen mist die het lichaam niet zelf kan aanmaken. Bewerkt voedsel voedt je darmflora niet en dit voedsel kan ontstekingen bevorderen.

Voedingsstoffen

Eet verse groenten en fruit voor je vitaminen en mineralen en gezonde vetten en eiwitten door bijvoorbeeld vlees, vis, eieren, noten, pitten en zaden te eten. Daarmee zorg je dat de processen in je lichaam optimaal kunnen verlopen. Denk hierbij aan je darmsysteem of je hormoonhuishouding. Varieer eens met de pitten en zaden en gebruik ze bijvoorbeeld als topping bij een lekkere salade of bij je smoothie.

Variatie

Probeer in 3 á 4 dagen niet hetzelfde te eten. Varieer met je voeding: eet elke dag groenten, fruit en rauwkost, maar steeds andere soorten. Dat geldt ook voor je brood en beleg. Daarin kun je kiezen voor speltwafels, crackers, desembrood. Veel mensen eten elke dag als ontbijt kwark. Zij weten niet dat in kwark (zuivel) ongezonde stoffen zitten (Neu5Gc en Caseïne) die bijvoorbeeld zorgen voor een “lekkende darm”. Alternatieven voor je ontbijt zijn bananen pannenkoek of havermoutpap, fruit met noten.

Voorkom stress 

Cortisol komt vrij bij stress. Dit hormoon zorgt ervoor dat de bloedsuikerspiegel omhoog gaat. Dit is prima als er gevaar dreigt. Er is dan voldoende energie om te kunnen vluchten, maar daarna is het goed als je cortisol weer zakt en je kunt ontspannen. Als je stress aanhoudt dan raakt je lichaam uitgeput. Ook onderdrukt cortisol het immuunsysteem. Dit immuunsysteem remt ontstekingen en helpt bij je herstel. Je bent in constante paraatheid waarbij de functie van het immuunsysteem wordt uitgesteld om energie te besparen. Ontspannen is dus heel belangrijk. Probeer dat eens door ademhalings- of ontspanningsoefeningen. Of gewoon lezen in een boek, tuinieren, vissen.

Beweeg genoeg

Bewegen is positief voor je algehele lichamelijke conditie en zorgt ervoor dat veel van je lichaamsfuncties verbeteren. Je uithoudingsvermogen, hartfunctie, longcapaciteit, bloedcirculatie, celstofwisseling, maar ook je immuunsysteem hebben er baat bij. Daarom is dagelijks een half uur tot een uur bewegen goed en helpt het om ziekteverwekkers te bestrijden en stress te verminderen.

Zorg voor een goede nachtrust

Van te weinig slapen kan je biologische klok flink van slag raken en je hormoonproductie wordt hierbij flink in de war gegooid. Het gevolg daarvan is dat het moeilijker wordt om op de juiste momenten de juiste hormonen te produceren. Het gebeurd dat je nog vol slaap-hormonen (melatonine) zit als de wekker gaat, of dat je al vroeg in de avond moe wordt. Zorg dus voor een goede nachtrust, neem tijd om te ontspannen voordat je gaat slapen. Zelfs als je overdag rustmomenten pakt helpen deze om beter te slapen.

Kortom

Door stap voor stap je levensstijl aan te passen en je lichaam van de juiste en voldoende voedingsstoffen te voorzien zullen de complexe lichamelijke processen in je lichaam steeds beter gaan functioneren en je immuunsysteem geoptimaliseerd worden. Dit zorgt ervoor dat jij je weer energiek en vitaal voelt. Vind jij het moeilijk om je leefstijl aan te passen, lees dan eens verder over hoe leefstijlcoaching je hierbij kan helpen of doe mee met de workshop voeding en leefstijl.

Waar loop jij zoal tegen aan? Laat hieronder een bericht achter.

*Wetenschappelijke notitie over de relaties tussen  COVID-19, metabole  ontregeling, weerstand en leefstijlinterventies. Samengesteld door het Nederlands Innovatiecentrum voor Leefstijlgeneeskunde – Lifestyle4Health, onder redactie van dr. Hanneke Molema; dr. Marjan van Erk.

RP_20190705_5S5A5070_800x1200

Leonie Flierman

Leefstijl- en vitaliteitscoach

Ik help jou met een duurzame verandering van je leefstijl, zodat jij je gezonder en vitaler gaat voelen.

Meer tips? Volg me op:

Laat een reactie achter